Sunday, November 21, 2010

PENDUDUK BUKIT BESI TERKILAN



Pengurus Ebdon Resources Group Pte. Ltd,
Jack Kam



Abdul Hamid Mohd Noor















pekerja di Ebdon Resources sdn Bhd







Ariffin







Pengurus Lateral construction Sdn Bhd, syrikat berpusat di Hong Kong
Ng Kok Yong




Bukit Besi:   Penduduk Bukit Besi bersyukur dengan pembukaan semula lombong bijih walaupun pada peringkat awal pembukaan berlaku sedikit kekecohan apabila ada di antara syarikat yang diberi lesen mengutamakan pekerja asing berbanding pekerja tempatan.
            Edisi Timur yang membuat tinjauan di tiga daripada empat lombong bijih yang beroperasi mendapati lebih 40 orang penduduk Bukit Besi bekerja di lombong-lombong bijih tersebut.
            Penduduk, Abdul Hamid Mohd Noor, 54, berkata penduduk Bukit Besi terkilan dengan  pengurusan salah sebuah syarikat  lombong bijih Ebdon Resources Group Pte. Ltd yang menolak permohonan penduduk tempatan untuk bekerja semata-mata mahu mengekalkan pekerja asing bekerja di lombong tersebut, pada bulan pertama lombong dibuka (November 2009).
            “Pawa bulan pertama beroperasi terdapat seramai lebih kurang 20 pekerja asing dibawa  masuk syarikat terbabit untuk bekerja, manakala permohonan penduduk tempatan ditolak mentah-mentah dengan alasan mereka sudah mempunyai pekerja yang mencukupi.
            “Sepatutnya penduduk tempatan diutamakan terlebih dahulu berbanding pekerja asing.
“Setelah isu pengambilan pekerja asing ditimbulkan masyarakat, pihak pengurusan syarikat dikatakan mula mengambil pekerja tempatan, (akhir November 2009) menggantikan pekerja asing yang  sudahpun bekerja selama hampir sebulan.
Bekas pekerja syarikat berkenaan, Ariffi Muda, 64, berkata beliau diambil bekerja di lombong syarikat berkenaan pada akhir November 2009 sebagai pengawal keselamatan namun berhenti kerja setelah berhadapan dengan kelewatan gaji.
Menurutnya, beliau dijanjikan akan dibayar gaji sebanyak RM 800.00 sebulan namun gaji yang sepatutnya diterima di akhir bulan tidak dibayar syarikat terbabit.
“Setelah lebih empat kali berjumpa pengurus syarikat terbabit, barulah gaji dibayar, “ katanya yang kini bekerja sendiri membuat dan menjual arang.
Pengurus syarikat Ebdon Resources Group Pte. Ltd, Jack Kam yang ditemui semalam berkata, sekarang ini seramai 40 orang penduduk tempatan bekerja di lombong tersebut dan akan mengambil lebih ramai pekerja tempatan setelah lombong tersebut beroperasi 2 shift sehari,” katanya yang merancang untuk menambah bilangan pekerja menjadi 100 orang pekeja selepas perayaan tahun baru cina ini setelah mesin beroperasi sepenuhnya.
Ditanya mengenai isu syarikat-syarikat perlombongan di bukit Besi yang dikatakan mengutamakan warga asing untuk bekerja berbanding penduduk tempatan, beliau enggan memberi sebarang komen.
Pemandu lori di syarikat tersebut, Roslan Othman, 23, berkata beliau bersyukur diterima bekerja di syarikat terbabit dan berharap lebih ramai penduduk tempatan diambil bekerja memandang ramai penduduk Bukit Besi menjadi penganggur setelah Kilang Papan PESARA terpaksa membuang pekerja akibat bekalan balak yang semakin berkurangan.
Tinjauan juga dibuat di sebuah lagi syarikat perlombogan, Lateral Construction Sdn. Bhd.yang beroperasi di Bukit Tiga, Bukit Besi.
Pengurus syarikat berkenaan, Ng Kok Yong, 40, berkata terdapat seramai 20 orang pekerja dan 18 daripada mereka adalah penduduk tempatan,” katanya yang turut memberitahu syarikat tersebut beribu pejabat di Hong kong dan juga sedang mengusahakan dua lombong emas di Tanah Merah dan Gua Musang.
Pekerja lombong syarikat berkenaan, Yusof Salleh, 48, berkata beliau yang mula bekerja semenjak November 2009 di lombong berkenaan diberi gaji sebanyak RM 4.00 sejam dan dibayar berdasarkan bilangan hari bekerja.
Sementara itu Adun Bukit Besi, Dato’ Din Adam yang dihubungi pagi semalam berkata, isu penggunaan pekerja asing tidak akan timbul jika syarikat yang terbabit mengutamakan penduduk tempatan berbanding pekerja asing.
“Adalah mendukacitakan, penduduk tempatan dinafikan hak mereka dengan tidak diambil bekerja, sedangkan tanah yang dilombong adalah di kawasan tempat tinggal mereka.
Pada pagi semalam, Menteri Besar Terengganu dengan diiringin ahli parlimen Dungun, pegawai Jabatan Tanah dan Galian dan ketua-ketua jabatan melawat lombong-lombong di kawasan berkenaan.

Ruang meletak kenderaan tidak mencukupi di Jalan Pak Sabah meresahkan orang ramai

Oleh: Mohd Zawawi Mat Ail

Dungun:               Ruang meletak kenderaan yang tidak mencukupi di pusat niaga Jalan Baru Pak Sabah menimbulkan kesulitan kepada orang ramai hinggakan mereka terpaksa  meletak kenderaan di bahu jalan walaupun kerap kali disaman pihak polis atas kesalahan meletak di kawasan  yang salah.
                Rohayati Ismail, 43, peniaga kedai makan berhampiran bangunan yang menempatkan premis-premis perniagaan di kawasan tersebut berkata, ketiadaan ruang meletak kenderaan yang mencukupi menjadi teruk setiap kali hujung minggu, di akhir dan awal bulan dengan kenderaan orang ramai terutamanya untuk mendapat perkhidmatan bank berurusan dengan TNB.
                “Walaupun beberapa kali pihak polis bertindak menyaman pemandu-pemandu kenderaan yang meletak kenderaan di bahu jalan bagi mengelak berlaku kemalangan,  disebabkan pandangan pemandu terhalang untuk melihat kenderaan dari arah kiri jalan,” katanya yang berharap Pihak Berkuasa Tempatan membuat garisan kuning di bahu jalan bagi mengelak oang ramai terus meletak kenderaan di bahu jalan tersebut.
Pihak Berkuasa Tempatan sebelum ini membuat “parking lot” yang baru di bahagian belakang bangunan yang mampu memuat 30 buah kereta tetapi ruang yang disediakan masih tidak mencukupi untuk mengelak kesesakan di kwasan itu.
                Orang awam yang ditemui, Abdullah Abd. Rahim, 40, berkata ruang letak kenderaan yang tidak mencukupi menyebabkan pemandu kenderaan terpaksa menunggu lama untuk keluar dihalang kenderaan yang diletak  tidak tersusun.
                Menurutnya lagi, dia bimbang masalah kesesakan  di kawasan tersebut akan menjadi semakin teruk memandangkan beberapa buah bangunan premis perniagaan sedang dalam pembinaan.
                “Saya bimbang jika pihak berkuasa tempatan tidak mengambil langkah segera untuk mengatasi masalah ini, keadaan akan menjadi bertambah teruk setelah siapnya bangunan-bangunan premis perniagaan yang sedang giat dibina di kawasan ini.       “Dengan taraf sebagai sebuah perbandaran, sistem lalu lintas perlu dipertingkatkan lebih-lebih lagi dengan bertambahnya lot-lot bangunan di Jalan Baru Pak Sabah,” katanya yang memberitahu masalah ini sudah 10 tahun berlaku, semenjak pejabat-pejabat dan bank-bank berpindah ke sini.
Seorang peniaga, Abdul Wahab Nordin, 54, berkata sistem yang bersesuaian perlu dilaksanakan segera pihak MPD sebagaimana yang bersesuaian dengan taraf dungunsbagai sebuh perbandaran.
                “Orang tidak wajar disalahkan kerana meletak kenderaan di bahu jalan dengan ruang letak kenderaan yang tidak mencukupi.
                Beliau yang meletak kenderaan di bahagian belakang bangunan disepanjang longkang besar bagi mengelak disaman pihak polis terpaksa berbuat demikian walaupun menyedari berhadapan dengan risiko berlakunya kehilangan barang-barang dalam kendaraan kerana kawasantersebut jauh dari pandangan orang ramai.
                Dahlan Noor Mohd, 45, seorang kakitangan kerajaan berkata dengan membiarkan masalah ini beterusan, imej dungun sebagai sebuah perbandaran akan jatuh dan tidak diperlekeh oleh segelintir pihak yang sentiasa mencari peluang menjatuhkan imej bandar ini.
                Selain daripada mengancam keselamatan orang ramai perkara ini juga mencacat pemandangan di kawasan Jalan Baru Pak Sabah.
                Sudah tiba masanya, MPD perlu melaksanakan satu system yang lebih efisyen seperti menyediakan ruang letak kereta bertingkat ataupun menyediakan satu kawasan khusus untuk meletakkenderaan.
                “Orang ramai lebih rela membayar kupon letak daripada disaman pihak berkuasa keana kesalahan meleak kenderaan di bahu jalan.
                “Apa yang lebih penting, orang ramai dapat mengelak daripada membazir masa dengan terperangkap di  kawasan tidak bersistem ini dan keselamatan lebih terjamin.
                “Setelah 10 tahun maslah ini berlaku, orang ramai sudah jemu dengan sikap MPD yang seolah-olah gagal mengambil langkah penyelesaian,” katanya

“Pekan Mati’ Kuala Dungun akan bernafas kembali

Peniaga percaya “Pekan Mati’ Kuala Dungun akan bernafas kembali dengan perpindahan stesyen bas dan teksi. 

Oleh: Mohd Zawawi Mat Ail 

Kuala Dungun:       Peniaga di Kuala Dungun gembira dengan perpindahan stesyen bas dan teksi dari Jln Baru Pak Sabah di dalm usaha pihak berkuasa tempatan untuk memajukan kawasan Kuala Dungun yang suatu ketika dahulu merupakan bandar utama daerah Dungun.

                Tinjauan Edisi Timur di sekitar kawasan berkenaan yang berkedudukan berdekatan dengan jambatan Kuala Dungun mendapati, beberapa buah bangunan sedang dalam pembinaan termasuk sebuah bangunan hotel milik persendirian, bangunan pusat niaga MPD, bangunan Balai Bomba dan Penyelamat dan beberapa bangunan milik persendirian termasuk sebuah hotel.
                Musa Idris, 65, peniaga di Arked Mara bersebelahan stesyen bas baru berkenaan berkata, sebagai seorang peniaga, beroperasi di lokasi yang dikunjungi ramai merupakan satu fakor yang diutamakan, dengan berpindahnya steyen bas dan teksi ke kawasan ini, perniagaan akan bertambah maju.
Beliau yang berkeyakinan penuh dengan usaha-usaha yang dilakukan pihak berkuasa tempatan untuk memajukan kawasan Kuala Dungun memberanikan diri memulakan perniagaan barang-barang runcit dengan menyewa sebuah lot Arked Mara semenjak setahun yang lalu walaupun sebelum ini kawasan Kuala Dungun tidak dikunjungi ramai orang dan lebih dikenali sebagai “pekan mati”.
                 “Saya percaya dengan perpindahan stesyen bas dan teksi ke kawasan ini, pekan yang seolah-olah mati akan hidup kembali.
                  “Bagi mereka yang kurang arif dan tidak tahu rancangan sebenar yang dirancang pihak berkuasa tempatan dan membuat tafsiran dengan tindakan PBT yang dipengaruhi kepentingan segelintir pihak, sepatutnya mendapat penjelasan daripada pihak berkuasa sendiri bagi mengelak berlaknya salah faham dan sebagainya.
                  “Usaha PBT memajukan kawasan ini seharusnya disokong penuh bukannya bersikap mencari kelemahan pihak lain sahaja,” katanya yang berpendapat salah faham sering berlaku di kalangan masyarakat setempat termasuk di kalangan para peniaga sendiri adalah kerana mereka berpandangan singkat sedangkan tidak semua perlaksanaan projek akan dapat dilihat hasilnya dalam masa yang singkat apatah lagi dalam masa dua, tiga bulan sahaja.
                  Seorang lagi peniaga yang menyewa lot Arked Mara, Abdullah Salleh, 40, berkata keputusan memindahkan stesen bas dan teksi ke kawasan ini memberi kemudahan kepada banyak pihak, terutama sekali peniaga-peniaga di kawasan ini terutamanya peniaga di Arked Mara yang selama ini bagaikan hidup segan mati tak mahu. Malah ada diantara kedai tersebut terpaksa ditutup kerana kekurangan pelanggan.
Begitu juga dengan peniaga-peniaga dan orang ramai di laluan bas itu nanti, kawasan tersebut akan berubah dan membuka peluang-peluang perniagaaan khususnya kepada peniaga gerai makan dan sebagainya.
                Sementara itu, Abdullah Mohd, 55, pengusaha bas yang dilantik sebagai Pengerusi Pengusaha-Pengusaha Bas Kawasan Dungun sempena perpindahan stesyen bas ke Kuala Dungun berkata, sebagai wakil pengusaha-pengusaha bas, beliau berterim kasih pihak MPD memberi kelonggaran berpindah sehingga selepas sambutan tahun baru cina kepada pengusaha-pengusaha bas yang mempunyai masalah dengan penjualan tiket yang telah dijual dengan mencatat tempat menaiki kenderaan di Stesyen Pak Sabah.
               “Sebahagian pengusaha-pengusah bas akan berpindah ped pertengahan Januari dan sebahagian yang lain akan terus berada di stesyen baru Pak Sabah sehingga selepas sambuatan tahun baru cina bagi mengelak orang ramai terlepas menaiki bas kerana tiket sempena tahun baru cina sudah dijual dengan mencatat lokasi menaiki bas di Stesyen Pak Sabah.
                 Beliau berharap pihak MPD dapat memastikan beberapa keperluan dan tuntutan daripada pengusaha-pengusaha bas sebagaimana yang diketengahkan beliau dalam mesyuarat bersama PBT pada Novemer lalu dilaksanakan bagi memastikan kelancaran operasi lalu lintas, kepentingan pengusaha bas terjaga dan keselamatan orang awam terjamin.
                Di antaranya beliau mengusulkan meminta jalan yang sempit di simpang empat berdekatan padang bola Kg Seberang Pintasan diperluaskan kerana tidak sesuai untuk laluan bas, bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.
              Pihak MPD juga diminta membina “curve” di stesyen bas bagi menjamin keselamatan orang ramai, tempat tersebut perlu dibina “curve” kerana ruangnya luas tidak sebagaimana di Stesyen Pak Sabah.
Yang Dipertua Majlis Perbandaran Dungun, Zainal Abidin Hussin yang dihubungi berkata sikap sesetengah pihak yang mempertikai usaha yang di lakukan pihak berkuasa tempatan dengan memindah stesyen bas dan teksi ke kawasan ini, tidak sepatutnya berlaku kerana usaha yang dilakukan ini semata-mata untuk membangunkan kawasan Kuala Dungun yang sudah semestinya akan turut memberi manfaat kepada semua pihak.
              “Pihak Berkusa Tempatan sebelum ini sudah mencapai kata sepakat tentang perpindahan ke stesyen baru tersebut termasuklah daripada pengusaha-pengusaha bas dan pemandu teksi sendiri.
              Ditanya mengenai persiapan untuk kelancaran laluan bas yang akan melalui laluan Tanjung Jara, Seberang Pintasan dan jambatan Baru Kuala Dungun dan status jalan dari Sura Gate ke Kuala Dungun yang masih dalam pembinaan, beliau berkata, keputusan pihak Majlis Perbandaran Dungun mengalih stesyen bas dan teksi bertujuan untuk memajukan kawasan Kuala Dungun dan masalah yang berkaitan dengan pembinaan jalan yang belum siap sepenuhnya di Sura Gate tidak imbul kerana pembinaan jalan tersebut akan berjalan seperti biasa dan mempunyai empat lorong.