Monday, November 1, 2010

Adun Wakaf Mempelan vs YB Ahmad Said

Comtinues...

Yang berhormat datuk yang dipertua, Kami pembangkang tetapi kami tidak bangkang semua sekali. Ada benda baik yang kita sokong tapi benda yang tak baik kita tegur, bukan bangkang membabi buta dan wakil paka tadi sebut berhubung penggunaan balai raya ini lama dah kita sebut. Untuk dijadikan tadika,kita sebuta waktu kita memerintah dahulu biarlah tadika ini balai raya ini untuk manffat kegunaan orang kamung buka untu dijadikan kelas tadika. Dan saya setuju dengan cadangan yang dikemukakan.
Yang berhormat datok yang dipertua,
Celahan : yang dipertua mintak laluan, mintak laluan yang dipertua. Balai raya….
Saya yang berhormat datok yang dipertua, kalu nak beri laluan saya boleh beri laluan datok yang dipertua tapi 15 minit saya nak ambik masa nak terus. Beilah peluang untuk saya. Saya tidak kata ape lagi baru saya menyokong apa yang tuan ku sebut. Itu pun nak ganggu dah dato yang dipertua.
Celahan: Saya mintak laluan yang dipertua…
Saya beri laluan datok yang dipertua tapi datok yang dpertua beri masa yang cukup untuk saya. Klau saya mintak setengah jam lebih kurang. Tapi datok yang dipertua kata 15 minit, saya nak berckap pun tak tahu yang mana satu nak bercakap. Dalam keadaan 15 minit, siding hanya tiga kali sahja dalam setahun. KAau boleh berilah waktu, massa dan peluang yang kita faham untuk mencari kebaikan bersama. Kita da tanggungjawab untuk menyatakan sesuatu demi kebaikan bersama. Dan saya mintak maaflah kalau apa-apa yang selama ini kita bercakap menyebabkan
Kima minit dah habis datuk yang dipertua..Datok yang dipertua, soalan saya merujuk kepada titah ucapan tuan ku uka surat 13. Ringkas-ringkas datok yang dipertua, tuan ku menyebut apa nama ni..’ Beta yakin kerjasama semua sektor termasuk sektor swasta dan badan-badan bukan kerajaan, isu kemiskinan dpat ditangani dengan cara bersepadu,”.
Ini tuanku sebut secara khusus isu kemiskinan. Saya nak sebut datok yang dipertua, waktu kami memerintah barisan alternative dalam untuk membantu rakyat miskin kita beri peluang untuk buka tanah kepada rakyat.
Kita barisan pimpinan alternative pada ketika itu melaksnakan tanggungjawab khusus untuk rakyat miskin dnegan memberikan lot-lot tanah untuk umumya masyarakat dan rakyat yang miskin untuk dijadikan tapak kediaman.
Kerajaan kami pada waktu itu kerajaan pas berjaya memproses lebih darpada 50, 000 lot tanah. Sempat kit proses untuk rakyat seluruh negeri. Dan permohonan tnah rakyat….
Celahan: Yang berhormat Dato Yang Dipertua ..mintak laluan
Dtuk yang dipertua saya rayu datok yang dipertua. Kalau tidak datk yang dipertua beri peluang pula kepada saya petang ini. Saya tidap apa. Saya nak rayu yang dipertua..Saya dari pagi tadi datok yang dipetua, saya nak bentang satu usul tidak dibagi.
Datok Yang dipertua Treuskan yang berhormat..teruskan..
Sana terus ke sini terus.. saya akan teruskan
Celahan Adun Ladang: Datok yang dipertua sebenarnya. Kadang-kadang wakil dari wakaf mempelam bercakap banyak fakta yang salah. Apa bila fakta salah
Kalau fakta saysalah boleh diperbetul. Saya gentleman. Jika saya mengeluarkan fakta yang tisak berapa tepat. Saya terima. Bukan kita nak pertahankan benda yang tidak betul. Tapi belum bercakap dah kata salah dah..
Celahan Adun LAdang: Dengar ni…dengar dulu…
Ini kawan saya waktu sekolah ni..kawan lama ni… tapi jenis UMNO dari kecik
Celahan Adun LAdang: Apabila fakta tu salah. Kenyataan salah. Maka nak minta penjelasan. Nak minta beri penerangan. Sebab jika sekiranya kita tidak memberi penjelasan. Masa kita nak guung sikit lagi dia tak dok. Jadi apabila minta penjelasan, penerangan . Berilah peluang. Saya yakin dan pervaya bukan 50, 000 lot yang diproses dn diluluskan. Cakap saja.
50, 000 itu falta boleh check. Boleh check dengan Pejabat tanah dan galian negeri. Sepuluh minit dah habis datok yang dipertua, Saya pun tak tahu nak bercakap guana datok yang dipertua. Saya pun tak reti doh. Cuma datok yang dipertua, soal kekiskinan tadi datok yang dipertua. Soal kemiskinan yang disebutkan tadi datok yang dipertua, kita dalam masa kita emerintah dahulu kita membuka, sekarang barisan nasional dia tutup permohonan tanah rakayat ini sejak tahun 1975. Tapi kita buka untuk mengurangkan apa nama ni. Bila buka kita tahu maslah proses tanah ni birokrasinya cukup banyak.
Celah MB Ahmad Said: Datok yang dipertua minta penjeasan..
Allah..lailahaillalah…
Datok yang dipertua, gini ah..gini ah..maklumat yang diberitahu oleh yb ini tidak benar. Dia kata kerajaan barisan nasional sejak 1974
Sejak tahun 75 datok yang dipertua..
Celahn Mb Ahmad Said: semenjak tahun 1975. Sedangkan kita memproses setiap masa tanah-tanah berkelompok rakyat. Tinggal 400 lebih lagi yang tinggal saya rasa. Ini penjelasan. Ini adlah salah satu pembohongan yang mengatakan kerajaan tidak membantu orang-orang miskin ni. Saya mintak penjelasan masa penggulunga. Esok dia lari pulok ni. Saya siap telepon datok yang dipertua dok mari jugak. Esok lusa tembo doh ni. Tembo jaga ah..
Yang berhormat datok yang dipertua…Saya minta saya meneruskan ucapan dan saya mintak sambung petang ini datok yang dipertua. JAdi yang berhormat yang dipertua, berhubung kes taah ni yang berhormat yang dipertua..bila kita cuba nak menyelesaikan masalah birokrasi dalam pross permohonan tanah rakyat ni. Kita menurunkan, antara usul yang kita buat ni, kita menurunkan apa nama ni kuasa lebih kepada membuat keputusan diperingkat pejabta pentadbiran tanah daerah. Itu dintara lainnya. Diantaranya kita lantik juruukur tanah yang berlesen untuk membantu kita. Dan kita nak tolong rakyat yang miskin yang berhormat yang dipertua, kita turunknan lagi kadar premium tanah daripada 20 peratus kepda 10 peratus, malah kita turun lagi untuk rakyat yang memang benar-benar miskin kita tururn lagi jadi 5 peratus. Lepas tu kita tururn lagi dia. Kta terima pakai antara lainnya kaedah bayaran secara ansur-ansur. Rakyat ni miskin,
Celahn: Ynag berhormat datok yang dipertua..mohon penjelasan. Doh bayar balik dok lagi.. pitih-itih hok kutip menerusi pengerusi JSR dan lawyer yang kerajaan pas lantik dahulu kepada orang kampung. Sedangkan tanah-tanah tersebut tidak diperolehi oleh mereka. Dah bayar balik ke belum.
Jadi yang berhormat datok yang dipertua. Kalau ada tindakan yang tidak betul kerajaan ambik tindakan yang seterusnya. Jangan duduk Tanya kita. Kita dududk dalam proses kita nak menolong rakyat. Kalau rakyat tidak puas hati boleh saman. Pegawai atau apa juga perkara yang …aturcara yang dibuat dia boleh ambik tindakan.
Sehinggakan kita tidak lagi memerintah kerajaan negeri pada baru-baru ini pada bulan April tahun 2004, Pejabat tanah dan galian negeri telahpun mengeluarkan surat arahan kepada semua pentadbir tanah daerah-daerah. Untuk mentawakuhkan semua permohonan memproses tanah-tanah rancangan berkelompok. Jadi semua permohonan RTB yang diluuskan tidak boleh dikeuarkan jadual 5A, semua permohonan tanah yang dikeluarkan jadual 5A tidak boleh diterima bayaran. Semua permohonan RTB yang sudah jelas menerima bayaran tidak boleh dikeluarkan hak milik.
Lepas tu pula yang berhrmat yang dipertua, dia menggantungkan semua kerja ataupun tanggungjawab yang perah diberikan kepada juruukur berlesen. Jadi lepas pada itu, sekarang ini tindakan seterunya ialah mereka mua menghantar surat, menghantar notis kepada pemilik-pemilik ataupun pemegang-pemegang lesen untuk membatalkan lesen menduduki sementara kepada peserta RTB. Selepas itu hantar pula notis untuk nak roboh. Bila sebut nak roboh rumah rakyat datok Yang diertua. Rakyat miskin, hendak dapat tanah pun satu hal. Sekarang ini dalam keadaan bahan inaan. Ada yang buat separuh, ada yang buat penuh, ada yang duduk doh.Banyak RTB tindakan untuk sodok rumah rakyat ini suatu kerja yang cukup menyayat hati. Sya nak rayu kepada kerajaan.
Celahan: Yang berhormat yang dipertua..
Yang berhormat dun Kijal sahabat lama saya.. sekejap saja… Saya minta kerajaan kalau boleh biarlah membuat pertimbangan yang sewajarnya. Ini rakyat kita semua..Zaman orang pelarian dahulu. Pelarian veitnam kita beri satu pulau di pulau bidong. Ini rakyat Terengganu yang majoritinya… sepatutnya kita bantu dengan cara yang sebaik mungkin.
Celahan Ahmat Said: Datok yang berhormat yang dipetua, saya mohon penjelasan. Ini lah sikap orang pas pertama adun wakf mempelam, nak tunjuk hero dia nak tarik perhatian rakyat. Seolah-olah semua orang kejam. Jahat belaka. Sekarang ini menjadi seorang pembela rakayat dan tidak sedar masa kita berkuasa empat tahun dulu. Sedarkah wakil rakyat wakaf mempelam menghalau pelajar-pelajar tadika di payoh itu kita bina satu bangunan baru dengan harga 35 ribu ringgit. Separuh tanak milikan orang, separuh rizb jalan JKR. Bila agaknya JKR nak buat 4 lorong di Payoh tetapi pas boleh ruboh serta merta tanpa notis. Saya mintak satu yang diertua. Saya gentleman. Saya mintak semua wakil rakyat pas berada dalam dewan dan jawab satu per satu.
Yang berhormat datok yang dipertua, saya bimbang datok yang dipertua tidak bagi saya bercakap pada petang ini. Saya memang banyak point untuk bercakap berhubung maslah acdc, nak komen apa yang duli tuanku sebut, saya nak sebut ringkas-ringkas berkenaan KPKK. Yang berhormat datok yang dipertua, berhubung dengan masalah perhutanan. KPKK iaitu Kumpulan Perkayuan Kayu Kaya, pengurusan kayu kayan, saya nak mintak kalu buleh. Akhir-akhir ini isu curi balak, pembalakan haram berlaku seluruh negara.
Jadi Yang dipertua Alhamdulillah waktu kita perintah. Ada hitam putih. Tapi saya merasa telah membersihkan nama baik saya. Jadi sekarang ini timbul balik, walaupun bukan dikatakan pendatang haram, curi balak tapi saya nak minta BPR sisat berhubung satu kes, oleh kerana KPKK sepaputnya dia mengerjakan kawasan-kawasan konsesi dan jual balak, sebaliknya sekarang ini KPKK juala kawasan balak dia tidak mengerjakan kawasan itu, dengan istilah jual balak sendiri. Jual kawasan dan takut timbul masalah perkara ini ianya bertentangan dengan perjanjian asal yang dibuat antara knsesi sgreement dan kerajaan negeri, KPPKK melalui ACDC
Yang kedua berhubung isu tugas hakiki timbalan setiausaha kerajaan negeri Terengganu. Tugas-tugas khas. Saya tah tahu samada ianya telah mendapat kelulusan JPA, saya tidak tahu negri mana lagi wujud jawtan seumpama ini. Tapi inilah hakikat. Kdang-kadang saya kasihan kepada pegawai-pegawai yang sepatutnya kita penghormtan, penghargaan tetapi dibuat begitu rupa. Kalaunak jeruk pun janganlah. Sekadar nak create satu-satu tugas. Satu-satu jawatan sekadar nak leps tanggungjawab.
Satu lagi kes, saya nak minta kerjsama daripada agensi kerajaan pusat dimana ada satu kes yang berlaku di peti undi air jernih dun kemasik. UMNO boleh menganjurkan program di balai polis. Ini suatu benda yang saya nak maklumkan kepada yang amat berhormat, kalau boleh agensi-agensi kerajaan , pegawai-pegawai kerajaan biar kita professional jangan kita jadi alat kepada mana-mana pihak. Boleh buat program di balai polis. Di balai polis. Ucapan-ucapan pimpinan parti atas nama program kononnya bersama rakyat. Polis menjadi alat. Yng sedihnya yang amat berhormat yang dipertua, saya pernah sekali pada 16 Ogos hari Jumaat saya sembahyang di kawasan saya suatu lawatan TUn Dr. Mahathir Mohamad. Saya nak rai pemimpin negara. Saya pakai baju comel macam ni untuk pergi sembahyang jumaat molek-molek ada polis angkat saya. Nak sembahyang jumaat pun polis angkat.
Saya sebut perkara ini. Mintak kerjasama biarlah kita semua peringkat professional dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab kita.
Memperalatkan jabatan kerajaan. Ini diakui oleh SPR. Sekadar untuk jimatkan masa saya buat satu seloka.
Tajuk dia islam hdhari Terengganu bestari.
Islam hadhari Terengganu bestari.
Sebenarnya hadharah islamiah bukan, tapi dia kata islam hadhari.
Islam hadhari dipelopori pok loh badawi.
Dijaja seluruh negeri, ke sana kemari.
Kononya nak cari al ghazali, as shafie.
Tapi artis yang dijumpai.
Tak pasal-pasal JAWI yang kena maki.
Kini dah ditukar menjadi rumi
Artis terus dipuja terus dipuji
Anugerah untuk artis pok lah sendiri hadiri.
Dulu Terengganu darul iman yang dikenali.
Membangun bersama islam slogan diberi.
Pembangunan islam dan ihsan jad priority
Kini dijaja islam hadhari Terengganu bestari.
Slogan islam hadhari tetapi rakyat terus dibohongi.
Imam. Mubaligh dipecat tazkirah sudah berhenti
Sudah sembahyang semua pakat cabut lari
Program maksiat bermaharajalela.
Dan terus didokongi.
Primula resort anjur tari menari.
Bercampur aduk jantan betina, perempuan lelaki.
Maksiat, rogol, jenayah, terus menjadi-jadi.
Pegawai penguatkuasa rogol anak dara
Rogol pula di kawasan sunyi di dun bukit besi.
Inilah hebatnya islam hadhari Terengganu bestari
Nak lawan MB tak berani
Slogan terus dicanang kononya Terengganu bestari tetapi kiang plywood ditutup
Pelabor tak berapa nak mari, peluang pekerjaan rakyat terus mencari.
Sudah lah menganggur harga barang terus melonjak tinggi.
Kuasa beli menurun lagi.
Alasan diberikan kenaikan harga bahan api
Tambang kenderaan awam dah mula naik
Termasuk bas dan juga teksi
Dulu cukai pintu rumah kediaman dikecuali.
Kini macam-macam alasan diberi
Bila diajak berdebat takut tak terperi
Bantuan pelajaran sudah mula lambat diberi
Bantuan zakat pula disekat untuk pelajar agama di luar negeri.
Inilah Terengganu bestari negeri yang kusayangi
Rakyat terus dizalimi
Kini mereka kata pelancong dah mula mari
Tapi peniaga kata suasana makin sepi
Walaupun projek dah mula diberi tapi
Dimana projek hok negeri
Semua hok pusat tapi dok malu mengaku hok sendiri
MB memperkenalkan dasar pengambilan hutan dan hasil negeri
Sedangkan balak pun boleh dicuri dan di bawa lari
Lalu MB tawar hadian nak tangkap pencuri
Sekarang timbul pula rampas tanah rakyat
Roboh rumah peserta RTB
Rakyat nak bayar lesen TOL tapi tak boleh diperbaharui
Akhirnya rumah disodok diroboh hingga roboh menyembah bumi.
Ingatkan tsunami tapi angkara daripada kerajaan sendiri
Inilah kerajaan hadhari lagi bestari
Tapi hakikatnya lebih teruk daripada yahudi
Walaupun rakyat terus dizalimi
Pemimpin negeri masih boleh fikir untuk berjoli
Barisan exco dan ahli kerap keluar negeri
Hingga ke Australia, ahli Majlis Perbandaran Kemaman MPK tumpang sekaki.
Walaupun kerajaan hampir buncrupsy kerana rompakan royalti